١٩:٣٤ | سه شنبه ٢٥ اردیبهشت ١٤٠٣ | ٠٦ ذو القعدة ١٤٤٥ | ١٤ می ٢٠٢٤

پیشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پیشرفتِ مورد نظر اسلام نیست. اینی که ما تولید ناخالص ملی را، درآمد عمومی کشور را به یک رقم بالائی برسانیم، اما در داخل کشور تبعیض باشد، نابرابری باشد، عده‌ای آلاف و .الوف برای خودشان داشته باشند، عده‌ای در فقر و محرومیت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام می‌خواهد؛ این آن پیشرفتی نیست که مورد نظر اسلام باشد. باید عدالت تأمین بشود. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۱/۱ l همه‌ی ملّت ایران، همه‌ی دلسوزان، در این جهت متّفقند که عزّت ملّی برای یک کشور، بسیار بسیار مهم است. اگر عزّت بود، امنیت هم خواهد آمد؛ اگر امنیت بود، پیشرفت هم عملی خواهد بود؛ والّا اگر یک ملّت تحقیر شد، همه چیز او به بازی گرفته خواهد شد؛ حتّی امنیت او، حتّی ثروت او، و همه چیز او. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ l پیشرفت‌های ما در همه‌جا، ناشی از ایستادگی و استقامت بر پایه‌ی ارزش‌ها بوده است؛ هرجا که استقامت کردیم و بر مبانی خودمان پافشاری کردیم و از آن کوتاه نیامدیم و در مقابل تهدیدها خودمان را نباختیم آن‌جا پیشرفت کرده‌ایم. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۳/۶/۳۱ l سال‌ها تبلیغ کردند که -دین افیون ملتهاست-. در حالی‌‌که تجربه‌ی‌ امروز دنیای‌ اسلام نشان می‌‌دهد که دین افیون ملتها نیست، بلکه دین صحیح، وسیله‌ی‌ حرکت و تلاش انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ پیشرفت انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ تبدیل انسانها به مبارزینی‌ در راه ارزش‌های‌ عالی‌ است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۷۱/۲/۲۱ l یکی از الزامات ما این است: هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کننده‌ی استقلال کشور باشد؛ این باید بعنوان یک شاخص به حساب بیاید. هر الگوئی از الگوهای طراحی شونده‌ی برای پیشرفت که کشور را وابسته کند، ذلیل کند و دنباله‌رو کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، مردود است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۲/۲۷ l

درباره ما


به نام خداوند بخشنده مهربان

 

نهادهای مولود انقلاب اسلامی که ساخت حقوقی انقلاب را در قالبی با عنوان جمهوری اسلامی متبلور می‌سازند در مرتبه اول، عهده‌دار پیشبرد همان آرمان‌ها و اصولی هستند که ساخت حقیقی انقلاب را تشکیل می‌دهند. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های متولد شده در بطن انقلاب اسلامی، می‌تواند نسبت وثیقی با حفظ، تثبیت و ارتقاء ساخت حقیقی انقلاب اسلامی داشته باشد. از سویی این ستاد به علت اتصال مستقیم به دستگاه کارشناسی ولی فقیه، می‌تواند به عنوان بازوی پیشبرنده اهداف و تدابیر مقام معظم رهبری ایفای نقش ‌نماید؛ از سوی دیگر به علت اتصال به بدنه حکمرانی نظام و همچنین ارتباط وثیق با بخش مردمی و خصوصی، توانمندی ترجمه آرمان‌های نظام اسلامی به بدنه عمومی را داراست.

اما نکته بسیار مهم آن است که همراه با جریان تکامل انقلاب اسلامی در هر مرحله‌ای، ساختارهای پیشبرنده انقلاب اسلامی، باید بتوانند نقش و مأموریت خود را مبتنی بر نیازها و الزامات آن مرحله تعریف کرده و سپس برنامه و ساختار خود را در جهت تحقق نقش و مأموریت تعریف شده، بازمهندسی کنند؛ ستاد اجرایی بعنوان نهاد وابسته به رهبری باید در این میدان تحول پیشتاز و الگو آفرین باشد. لذا با توجه به این مهم و همچنین تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر حساسیت دوران فعلی و ورود به دوران گام دوم انقلاب اسلامی، «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» باید تدابیر و تمهیدات ویژه‌ای را برای مبدل شدن به «ستاد اجرایی گام دوم» بیاندیشد. تدابیری که از طریق آن، موفقیت‌های به دست آمده و دستاوردهای ستاد اجرایی در گام نخست انقلاب، قابلیت استمرار داشته باشد و این ستاد کماکان بتواند به عنوان یک بازیگر محوری در تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش ایفا نماید و در عین حال بتواند متناسب با نیاز، اقتضا و ظرفیت‌های گام دوم انقلاب به نقش‌آفرینی مؤثر در این دوران جدید بپردازد.

مرور ادبیات انقلاب اسلامی نشان‌دهنده تأکید ویژه‌ی رهبر معظم انقلاب بر ارتقاء، تعالی و حفظ کارآمدی نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف دارد؛ اما در عین حال ادبیات و الگوی مدیریتی معظم‌له، مرزبندی شفاف و آشکاری با ادبیات رایج در حوزه کارآمدی دارد؛ بعنوان نومنه تأکید ایشان بر این نکته که به طور عمد از واژه «توسعه» استفاده نکنند به این علت که توسعه الزاماتی دارد که آن الزامات با زیست بوم فکری فرهنگی انقلاب اسلامی همخوان نیست؛ یا به طور مشخص، استفاده مطلق از مدل‌ها و الگوهایی که در نظامات مدرن، ساخته و پرداخته شده‌اند را برای کشور مضر می‌دانند؛ این حساسیت‌ها نشانگر آن است که تعالی و ارتقاء کشور از منظر ادبیات انقلاب اسلامی دارای یک تعریف ویژه و منحصر به فرد است. ایشان با استفاده از واژه «پیشرفت» به جای توسعه و تبیین ادبیات نظری این واژه و بیان تفاوت‌های آن با توسعه سعی بر آن دارند تا در گام دوم انقلاب اسلامی، «الگوی پیشرفت جامع» را جایگزین «مدل‌های توسعه» نمایند.

با توجه به کارویژه و مأموریت‌های ستاد اجرایی فرمان امام، ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای در سال ۱۳۹۸ به دستور ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام آغاز به کار کرد و به دلیل اهمیت موضوع، دکتر مخبر دزفولی، به عنوان رییس ستاد اجرایی و رییس ستاد پیشرفت جامع منطقه ای، جعفر فرجی را به عنوان قائم مقام ستاد و رییس هیئت مدیره انتخاب نمودند تا ستاد پیشرفت این موضوع حیاتی را تعریف و برای آن الگوی جامعی را استخراج نماید و بتواند در نهایت اهداف ستاد پیشرفت را در بستر ستاد اجرایی فراهم کند. تعیین صحیح این نسبت، اهمیت بالایی دارد که مستلزم تدبیر ویژه و توجه به اصول طراحی نهادی است.

 

۱. موضوع فعالیت ستاد پیشرفت جامع (هدف تشکیل ستاد):

۱.۱. تعریف عملیاتی پیشرفت و گذار از توسعه نقطه‌ای و منطقه‌ای (پهنه‌ای) به پیشرفت جامع

۲.۱. تعمیم الگوی پیشرفت جامع به نظامات رسمی کشور

 

۲. برنامه‌های اصلی ستاد پیشرفت جامع:

۱.۲. طراحی الگوی پیشرفت جامع

۲.۲. تعیین نقاط گلوگاهی پیشرفت در گام دوم انقلاب اسلامی

۳.۲. طراحی الگوی رصد و ارزیابی نمونه‌های موفق عملیاتی شده و نمونه‌سازی در عرصه‌های خلا

۴.۲. طراحی الگوی تعمیمِ نمونه‌سازی‌ها به جریان حکمرانی کشور

 

 

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

تماس با ما:

آدرس: تهران، خیابان ایرانشهر، بعد از تقاطع سمیه، پلاک ۱۰۵

کدپستی: ۱۵۸۱۶۷۳۴۱۳

تلفن: ۵۷۴۸ ۱ ۸۸۸ ـ ۰۲۱ 

دورنگار: ۵۶۷۳ ۱ ۸۸۸ ـ ۰۲۱

شماره پیامک: ۲۱۲۰ ۷۷ ۳۰۰۰

رایانامه: info@setadepishraft.ir

شبکه‌های اجتماعی: setadepishraft@

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .